Bloggkategorier:

Humor (15)

Djur (12)

Feminism (11)


Du läser nu utdrag från bloggens senaste inlägg. För alla inlägg besök bloggen: Matvett

Blogginlägg från Matvett

kcal vs. kJ

Matvett - 17 Oct 12 kl. 06:56

Vad är egentligen skillnaden på kcal och kJ? Det är två olika mätystem på hur mycket energi som ett livsmedel innehåller. Ungefär som att temperaturen kan mätas i Fahrenheit eller Celsius.

Svampar - Vad innehåller de egentligen?

Matvett - 16 Oct 12 kl. 11:01

Nu är hösten här i den större delen av vårat land och de flesta svampplockarna är klara med årets skörd. Visst smakar svampar ljuvligt men vad innehåller de egentligen? Förser svampar oss med några näringsämnen av värde?

Laktosintolerans

Matvett - 09 Oct 12 kl. 10:40

Matvarubutiker tillhandahåller ett brett sortiment av laktosfria- och laktosreducerade/ låg-laktos produkter. Detta är positivt då komjölk innehåller hela 18 av de 22 viktigaste näringsämnena och är ett näringsmässigt suveränt livsmedel.   Laktosintolerans innebär att tarmen inte klarar av att ta hand om den laktos (mjölksocker) vi intar, vilket kan yttra sig i en rad besvärliga symtom.

SMART mat!

Matvett - 05 Oct 12 kl. 09:00

SMART är en metod för att främja både hälsa och miljö genom att göra smarta val. Tanken är att du ska använda dig tipsen nedan efter egen förmåga. De olika punkterna hjälper varandra kan man säga – för äter du mer bönor och linser, som är billiga, kommer du få mer pengar över för att exempelvis välja ett ekologiskt alternativ i köttdisken.

Matvett granskar Arla Wellness mjölk

Matvett - 03 Oct 12 kl. 06:58

Arla har släppt en ny produktserie vid namn Wellness och i detta inlägg granskas mjölkdryckerna immune, balance och bone health. De marknadsförs med hälsopåståenden om att de ska ha fördelar i immunförsvaret, magens balans och skeletthälsan. På vilket sätt skiljer de sig från "vanlig" mjölk?

Matvett granskar Arla Wellness drickyoghurt

Matvett - 03 Oct 12 kl. 06:51

 I Arlas serie Wellness har två drickyoghurtar lanserats: Immune Drickyoghurt i hallonsmak och Balance Drickyoghurt i blåbärsmak. Här kikar Matvett lite närmare på dessa produkter och konstaterar att marknadsföringen kan man vara kritisk till.   Immune Hallon marknadsförs att den ska vara bra för immunförsvaret då den har tillsatt vitamin C och vitamin D.

Matvett granskar Arla Wellness yoghurt

Matvett - 03 Oct 12 kl. 06:47

Arla Wellness har lanserat tre olika yoghurtar och här får du en jämförelse av dem. Jämförelsen är baserad på 100 g vilket motsvarar ungefär 1 dl yoghurt. Produkt Kcal/100g protein/100g kolhydrater/100g varav sockerarter kalcium/100g D-vitamin/100g Arla Wellness yoghurt Balance Naturell 55 kcal 5g 4g 4g 169 mg Innehåller ej.

Vegetarisk trerätters

Matvett - 20 Sep 12 kl. 16:23

En enkel vegetarisk trerätters som inte kostar skjortan. Det kan vara lätt att äta sig proppmätt när det dukas med tre rätter - den här måltiden ger en rimlig mängd energi. Den är dessutom supergod, nyttig och palsternackspurén med chèvre är helt underbar!

Mjölkfria återhämtningsmål

Matvett - 17 Sep 12 kl. 09:12

Tidigare har ni kunnat läsa om hemmagjorda återhämtningsmål och jämförelse mellan hemmagjorda och "köpe"-återhämtningsmål.  Återhämtningsmål innehåller i de flesta fall mjölkprodukter då dessa ger ett bra tillskott av såväl protein som kolhydrater. Det här inlägget fokuserar på återhämtningsmål helt fria från mjölkprodukter som du kan göra själv och passar för dig som är vegan, mjölkallergiker eller av någon annan orsak utesluter mjölk ur din kost.

Bananomelett

Matvett - 16 Sep 12 kl. 22:01

En god och enkel rätt som lämpar sig bra som frukost eller varför inte som ett återhämtningsmål efter träningen. Smakmässigt en blandning mellan omelett och pannkaka med en god söt smak från bananen.     Bananomelett (1 port)   2 ägg 1 banan 1 nypa salt kanel 1 tsk rapsolja Mosa bananen i en skål och knäck i äggen.

Vad är E%?

Matvett - 16 Sep 12 kl. 10:46

E% står för energiprocent. Här på matvett har vi valt att i näringsberäkningen av våra recept ange energiprocent. För att du som läsare ska ha nytta av denna information kommer här en förklaring på vad energiprocent egentligen är.

Vad är sant om ägg?

Matvett - 14 Sep 12 kl. 13:04

Påsken förknippas med ägg. Många av oss äter fler ägg än vanligt under denna tid. Andra undviker det på grund av det "farliga" kolesterolet.

Svenskarnas matvanor - ny studie

Matvett - 13 Sep 12 kl. 07:10

Enligt ett pressmedelande från Livsmedelsverket idag visar en ny studie att svenskarna äter för mycket socker och för mycket av fel sorts fett, men för lite frukt och grönt. Matvett har tipsen på hur du minskar saltkonsumtionen, var du hittar Omega-3, hur du kan öka ditt intag av frukt och grönt samt hur mycket rekommendationen 500g/dag motsvarar i livsmedel. Och glöm inte vår artikelserie om dolt socker.

Tomatbröd

Matvett - 09 Sep 12 kl. 17:09

Ett bröd där degspadet delvis utgörs av krossade tomater. Passar utmärkt till soppan.     Tomatbröd (1 limpa) 25 g jäst 1 burk krossade eller passerade tomater (400g) 1 dl vatten 2 tsk salt 1 msk honung (alternativt sirap) 2 msk flytande margarin (alternativt olja) 2 dl grahamsmjöl ca 8-10 dl vetemjöl special Pensling och garnering: vatten, sesamfrön, timjan Smula jästen i en degbunke.

Blåmusslor

Matvett - 06 Sep 12 kl. 14:14

I många butiker finns nu blåmusslor till bra pris. Näringsmässigt är blåmusslor mycket bra att äta då de är rika på vitamin B12 och mineralerna zink, järn och selen. Miljömässigt är blåmusslor ett bra alternativ då de filtrerar näringsämnen såsom kväve vilket minskar övergödningsproblemen.

Matvett får ny hemsida

Matvett - 05 Sep 12 kl. 08:00

Under de närmaste veckorna arbetar vi febrilt med den sajt som ska bli nya matvett.se. Därför kommer vi, här på matvett.

Parmarullar

Matvett - 31 Aug 12 kl. 06:20

Italienska smaker kan man sällan få för mycket av. Dessa rullar är en modernare version av tunnbrödrullar men utan bröd och med en god sälta.   Parmarullar med färskost (4 port) 10 skivor parmaskinka 150 g färskost 0,5 dl pinjenötter 1/2 kruka basilika 1/2 kruka gräslök 1 tsk olivolja Torrosta nötterna i en het panna tills de fått lite färg.

Bruschetta

Matvett - 31 Aug 12 kl. 06:11

Servera bruschettan som tilltugg till fördrinken eller låt dem vara en del av snacksbordet på mingelfesten. Enkelt men med goda och rena smaker.        Bruschetta (4 port) 3 minibaguetter 1 ask körsbärstomater 1/2 kruka basilika 1-2 vitlöksklyftor 2 msk olivolja Sätt ugnen på 100 grader.

Portionen under tian: Mexikansk majssoppa

Matvett - 29 Aug 12 kl. 06:19

På cirka en halvtimme och med ett par få ingredienser grejar du denna krämiga soppa. Priset per portion? 8,75 kr för soppan och med ett par knäckebrödskivor totalt en tia.

Tomatsallad med linser

Matvett - 27 Aug 12 kl. 06:28

Fiberrika grönsaker, ger ökad fyllnadskänsla och längre mättnad än den klassiska salladen bestående av gurka och sallad. Framöver kommer vi att tipsa om hur du kan variera dina fiberrika grönsaker utan att det blir enformigt. Först ut är tomatsallad med linser som du kan använda som just sallad, eller som ensamt tillbehör till exempelvis kött eller fisk.

Veckans matsedel v 35

Matvett - 26 Aug 12 kl. 21:08

 Tycker du att det är lätt att hamna i samma spår vad det gäller din matlagning? Genom att planera veckomaten kan man lättare ordna så att man får en mer varierad matupplevelse, och även spara en hel del tid. På Matvett publiceras varje söndag en veckomatsedel, med en blandning av kyckling-, fisk-, färs- och vegetariska rätter.

Gilla matvett!

Matvett - 26 Aug 12 kl. 17:10

Gilla gärna matvett på facebook! Där får du smarta tips och alltid info om de senast publicerade inläggen.

Matvett på DN och DN.se

Matvett - 24 Aug 12 kl. 13:32

I dagens DN (nätupplaga och papperstidning) kan du få tips från vår skribent och dietist Hanna Olvenmark om hur du kan laga billig och näringsrik mat. Läs artikeln här. Andra populära inlägg på matvett.

Vitamin B12

Matvett - 24 Aug 12 kl. 13:30

Det behöver inte vara svårt att inta tillräckligt med vitaminer via maten. I detta inlägg hittar du en bildserie på hur du tillgodoser ditt behov av vitamin B12. Varför behöver du det?

En dags lagad mat vid energibalans för "medelaktiv kvinna"

Matvett - 24 Aug 12 kl. 13:06

Här kommer en uppföljning av en tidigare bildserie som visar hur en dags mat kan se ut för en "medelaktiv" tjej vid energibalans. Den här gången utgår vi från en medelaktiv kvinna 55 år. Bilderna illustrerar hur en dags mat kan se ut för att ligga i energibalans, det vill säga äta lika mycket energi som förbrukas; att vara viktstabil.

Portionen under tian:Vegetarisk kokosmjölksgryta med sting

Matvett - 24 Aug 12 kl. 13:02

Man kan lägga ner hur mycket pengar som helst på mat! Men man kan också spara in mycket pengar på sin matlagning. Själv tycker jag att det är lite av en rolig sport att försöka laga riktig billig mat som är näringsriktig, spännande och givetvis smakar gott!

Veckans matsedel v 34

Matvett - 21 Aug 12 kl. 17:48

Matsedel för denna vecka. Låt Matvett hjälpa dig att planera veckans mat. Följ matsedeln rätt av, eller använd den som inspiration till din egen matsedel.

Köttfärsbiffar med stuvade makaroner

Matvett - 17 Aug 12 kl. 11:15

Här är en gammal klassiker i de svenska köken, köttfärsbiffar med stuvade makaroner serverade med ångkokta grönsaker. Här presenteras en välbalanserad portion av välsmakande husmanskost.     Köttfärsbiffar med stuvade makaroner 1 port 155 g stuvade makaroner 1,5 st (65 g) köttfärsbiffar 2 st (140 g) ångkokta morötter 100 g ångkokt broccoli (1 soltorkad tomat)   När du stuvar makaroner kan du utgå från ett recept från en baskokbok.

Köttfärsbiffar

Matvett - 17 Aug 12 kl. 11:13

Köttfärsbiffar kan du med fördel göra en stor sats av. Här har jag använt nötfärs och valt att tillaga biffarna i ugnen. På så sätt slipper du stå i stekoset och du får mer tid till annat.

Veckans matsedel v 33

Matvett - 13 Aug 12 kl. 07:58

 När jag planerar mina matsedlar brukar försöka att utgå från; två dagar med kyckling, två dagar med fisk, en dag med vegetarisk mat, en dag med nöt/fläskkött, en dag med färs. Den här veckan har jag fokuserat på mat som ger lite energi under veckodagarna, följt av en trerätters meny på lördagkvällen. Om du behöver få i dig med energi - komplettera måltiderna med nötter/frön eller med extra vinägrett på salladen.

Grillspett med tomatsås

Matvett - 09 Aug 12 kl. 23:09

Dessa grillspett kan göras året om. Om du inte har tillgång till grill, bryn dem runt om och stek färdigt i ugnen på 175 grader i 15 min.   Grillspett med tomatsås (4 port) 600 g fläskfilé Marinad 2 msk olivolja 1 msk vinäger 1 msk chilisås 1 vitlöksklyfta salt, peppar, timjan och oregano   3 paprikor i olika färger 16 st färska chaminjoner 1 gul lök 4-6 träspett   Tomatsås 1 msk olivolja 2 askar körsbärstomater eller 1 burk konserverade körsbärstomater 1 gul lök 1 msk tomatpuré 2 vitlöksklyftor 0,5 dl vitt vin eller matlagningsvin 1 nypa socker salt, peppar, oregano, basilika Skär köttet i 3x3 cm stora bitar och lägg i en plastpåse tillsammans med olja, vinäger, chilisås, kryddor och pressad vitlök.

Veckans matsedel v 32

Matvett - 06 Aug 12 kl. 20:33

 Matsedel för denna vecka. Låt Matvett hjälpa dig att planera veckans mat. Följ matsedeln rätt av, eller använd den som inspiration till att knåpa ihop din egen matsedel.

Säsongsanpassat augusti

Matvett - 06 Aug 12 kl. 14:19

Augusti är Sveriges främsta skördemånad, då vi verkligen kan frossa i smakrika och närodlade frukter och grönsaker. I skogen finns också gott om bär och svamp. Här kan du läsa mer om vilka grödor som lämpar sig bäst att välja under augusti månad, både då det gäller miljö, smak och plånbok.

Veckans matsedel v 31

Matvett - 30 Jul 12 kl. 18:35

Här är matsedeln för vecka 31...     Måndag: Thaikryddad fisksoppa   Tisdag: Grönsakspasta Onsdag: Fisksallad Torsdag: Grön ärtsoppa   Fredag: Musselsoppa Lördag: Laxpaket Söndag: Morotsbiffar     Tidigare publicerade matsedlar:   V.18 V.

Veckans matsedel v 30

Matvett - 22 Jul 12 kl. 11:26

 Denna vecka hittar du två vegetariska rätter, en kötträtt, en kycklingrätt och tre rätter med fisk på matsedeln. Recepten är beräknade för fyra personer och vid allergi- eller överkänslighet finns en vägledning till hur du kan anpassa rätten.  Om du vill kika på tidigare matsedlar finns de längst ner inlägget.

Blåbärspannkakor

Matvett - 21 Jul 12 kl. 11:47

Blåbär- skogen blåa guld. Som vi i Sverige har förmånen att bara kunna gå ut i skogen och plocka, visst är det härligt? Förutom riktigt goda och smakrika är de dessutom bingo för kroppen då de innehåller bra med antioxidanter, vitaminer och mineraler.

Veckans matsedel v 29

Matvett - 15 Jul 12 kl. 20:49

 Matvett hjälper dig att planera veckans mat. Här finner du en blandning av kött, fågel, fisk och vegetariskt. Ha en skön vecka!

Sommar och smoothie!

Matvett - 12 Jul 12 kl. 19:16

Nu under sommaren är det extra gott med en svalkande smoothie därför bjuder vi på matvett er läsare på fyra av våra favorit-smoothies. Fullproppade med vitaminer, antioxidanter och fibrer. Glad sommar på er önskar vi på matvett!

Mojitosmoothie

Matvett - 12 Jul 12 kl. 19:14

En krämig smoothie, inspirerad av de härliga smakerna i drinken mojito .    Mojitosmoothie 1 glas 1 frusen banan 1 dl lättmjölk/ris/havre/sojadryck  1/2 avokado 4-5 tsk saft från lime, färskpressad ca 10 färska myntablad Frys bananen ( att använda frusen banan gör smoothien härligt kall). Om man har lite brått kan man ta en "ofryst" banan, men gärna mixa i ett par isbitar efteråt.

Mangosmoothie med sting!

Matvett - 12 Jul 12 kl. 19:13

Det här är en mycket läskande smoothie som passat perfekt en varm sommardag. Den färska ingefäran och chilin bidrar med hetta och syran från granatäpplet gifter sig bra med den söta smaken från banan och mango!   Mangosmoothie med sting (1 port) 2 dl fryst mango 0,5 banan 2 tsk riven ingefära 2 cm röd chili (spetsen) 3 msk färskpressad apelsinjuice 0,5 granatäpple Skala och riv ingefäran.