Nästa vecka flyger en stor asteroid förbi jorden

Feber.se - 10 Apr 17 kl. 15:48

Guldläge för forskare att studera 19 april kommer asteroiden 2014 JO25 att susa förbi jorden. Den är 650 meter lång och passerar på ett avstånd av 1,8 miljoner kilometer. Asteroiden upptäcktes för tre år sedan, därav namnet. Det är inte speciellt vanligt att så pass stora asteroider passerar så nära jorden vilket ger forskare ett ypperligt tillfälle att studera den. Fortsätt läs..

Din stund på jorden

Bokbloggar - 07 Dec 17 kl. 19:34

Fiasko när Mike Hughes skulle bevisa att jorden är platt

Nyhetspressen - 27 Nov 17 kl. 09:25

Mike Hughes skulle skicka iväg sig själv med en raket för att bevisa att jorden är platt. Grus i maskineriet gjorde att det blev inställt..

Han ska bevisa att jorden är platt – skickar upp sig själv med hemmagjord raket

Nyhetspressen - 22 Nov 17 kl. 13:07

Den 61-åriga limmoföraren Mike Hughes ska bevisa att jorden är platt. Helt enkelt genom att avfyra sig själv med en hemmagjord raket..

Klart: Då öppnar nya E22 förbi Rinkabyholm

Nyhetspressen - 14 Nov 17 kl. 09:43

Ombyggnaden av E22 förbi Rinkabyholm har vållat stor debatt och långa köer. Nu är det snart slut på det..

Dinosaurierna hade inte behövt dö ut

Feber.se - 13 Nov 17 kl. 19:45

Enligt ny studie hade de bara otur Att en stor asteroid träffade jorden för 66 miljoner år sedan är välkänt. Att den även bidrog till den stora massutrotningen av dinosaurierna vet vi också. Att dinosaurierna inte hade behövt dö ut är dock ny fakta.

Stephen Hawking: Jorden en stor eldboll om 600 år

Nyhetspressen - 13 Nov 17 kl. 10:49

Det kan vara klokt att ställa in alla planer du har för år 2617. Den berömda fysikern Stephen Hawking tror att vår planet kommer vara rökt till dess..

Lövin flyger till klimatmötet: "Inte möjligt på annat sätt"

Nyhetspressen - 11 Nov 17 kl. 13:03

Klimatminister Isabella Lövin, MP, flyger till Tyskland och klimatmötet i Bonn. Upprörande, anser tankesmedjan Fores vd Mattias Goldmann, som menar att Lövin borde gjort som sin föregångare Åsa Romson och åkt tåg. – Det är bra om vi som diskuterar klimat mycket lever som vi lär så gott det går, säger han.

Colin Furze bygger en Tie Fighter

Feber.se - 07 Dec 17 kl. 21:00

En ordentlig sådan Nyligen släppte Colin Furze en video där han visade upp sitt nya Tie Fighter-bygge och nu har han äntligen släppt en ny video som visar hur enheten byggdes. Läs vidare och kommentera: http://feber.

Astronomer hittar tokgammalt svart hål i Universum

Feber.se - 07 Dec 17 kl. 20:30

Från när universum var ett barn Astronomer har med hjälp av två landbaserade och ett rymdbaserat teleskop hittat vad som ska vara det äldsta svarta hålet som någonsin observerats i universum. Det enorma svarta hålet ska ha en massa motsvarande 800 stycken solar. Det svarta hålet befinner sig en så kallad kvasar som uppstod "bara" 690 miljoner år efter Big Bang.

Bitcoinbörsen Coinbase har gått ner

Feber.se - 07 Dec 17 kl. 20:26

Antagligen på grund av överbelastning Coinbase är en av världens mest populära handelsplatser för kryptovalutor och den är för tillfället offline vilket antagligen beror på att bitcoinens värde har fluktuerat markant i värde under dagen. Under dagen har 1 bitcoin varit värd mellan 14.000 - 19.

Wolf Of The Autostrada

Feber.se - 07 Dec 17 kl. 20:00

Skön kortfilm från Ruf med Yellowbird 1987 släppte Ruf modellen Ruf CTR, även kallad Yellowbird. Den gick som bara satan och blev legendarisk efter att Stefan Roser sladdat runt med den på Nürburgring. För att påminna oss om detta episka ögonblick och den fantastiska bilen har bilmärket släppt den här härliga filmen som de döpt till Wolf Of The Autostrada.

Forskare tar fram tatuering med inbyggd belysning

Feber.se - 07 Dec 17 kl. 19:30

Kan även användas som kanariefågel Forskare på amerikanska MIT har utvecklat en teknik med vilken man kan ta fram en slags levande tatueringar som även har inbyggd belysning. Materialet är tillverkat av genetiskt modifierade bakterieceller som lyser upp i en förutbestämd färg om bakterien kommer i kontakt med olika ämnen i sin omgivning. Materialet ska gå att skriva ut i olika former med hjälp av en 3D-skrivare.

Forskare tar fram levande tatuering med inbyggd belysning

Feber.se - 07 Dec 17 kl. 19:30

Nu kommer fidget spinners till tangentbordet

Feber.se - 07 Dec 17 kl. 19:00

Dagens kombo? För alla de som fortfarande inte släppt sommarens fluga fidget spinner kommer nu dessa i miniformat som är tänkta att installeras på ett tangentbord. Man kallar dessa spinners för "Hand spinners" och de går att installera på Cherry MX-tangenter eller likvärdiga.

Lek mer i Total War: Warhammer 2 med The Laboratory

Feber.se - 07 Dec 17 kl. 18:30

Pressa din dators gränser med fler stridsinställningar Skulle du vilja veta hur det ser ut om 20 000 Skaven Clansrat slogs mot 1 000 Moon Dragon? Svaret kan du få 14 december då gratistillägget The Laboratory blir tillgängligt till Total War: Warhammer 2. I Laboratory får du tillgång till 16 olika reglage som justerar olika saker som armestorlekar, exposionseffektivitet, gravitation och enhetsskalor, vilket låter dig skapa rätt intressanta strider.

Kurzgesagt pratar om medborgarlön

Feber.se - 07 Dec 17 kl. 18:00

Funkar det egentligen? Kurzgesagt har släppt en ny video och den här gången pratas det om Universal Basic Income, eller medborgarlön, och om konceptet fungerar i verkligheten. Läs vidare och kommentera: http://feber.

Missa inte The Game Awards!

Feber.se - 07 Dec 17 kl. 17:45

Spelshowen drar igång 02:30 Det är dags för uppesittarkväll! Game Awards kommer dra igång om några timmar, 02:30 för att vara exakt, och då kommer vi troligtvis få se ett gäng nya trailers för kommande spel samt få reda på vilket spel som blir årets spel. Listan på de nominerade spelen hittar ni här: Nominerade spel på Game Awards.

Tested leker med LEGO

Feber.se - 07 Dec 17 kl. 17:30

Bygger Han Solos blaster i LEGO Tested har släppt en ny video och den här gången leker Adam Savage och Norm Chan med LEGO och bygger ihop en LEGO-version av Han Solos pickadoll från Star Wars. Läs vidare och kommentera: http://feber.

Ubisoft kör liveström om Beyond Good and Evil 2

Feber.se - 07 Dec 17 kl. 17:02

Kvällsunderhållning! Under E3 fick vi ta en titt på Beyond Good and Evil 2, men sedan dess har det varit tyst på BGAE2-fronten. Nu har dock Ubisoft dragit igång en liveström där utvecklarna kommer prata om spelet.

Nu börjar Lyft testa självkörande taxibilar

Feber.se - 07 Dec 17 kl. 17:00

Rulla runt utan chaufför i Boston Under året som gått har en rätt så lång rad företag uppgett att de kommer att dra igång taxitjänster med självkörande bilar de kommande åren. Det är något som även den amerikanska taxitjänsten Lyft, och dess samarbetspartner nuTonomy, planerar att göra meddelade företagen igår. Lyft och nuTonomy planerar att testa tjänsten i ett område i Boston som kallas för Seaport.

Demo för Lost Sphear ute nu

Feber.se - 07 Dec 17 kl. 16:45

Lira en timme av det kommande rollspelet Tokyo RPG Factory kommer lansera sitt nästa spel Lost Sphear nästa månad, men gänget har nu släppt en demoversion av spelet som låter dig uppleva spelets första timme utan att behöva betala någonting. I Lost Sphear spelar du som en pojke vid namn Kanata som med sina kumpaner måste bege sig ut på äventyr för att rädda sin hemby och i sinom tid hela världen. Stridssystemet är en vidareutveckling av ATB-systemet, Active Time Battle, som användes i I Am Setsuna.

"Den kommer bli jättebra för att transportera påsar med potatischips"

Feber.se - 07 Dec 17 kl. 16:40

Scaniachef tycker till om Teslas lastbil När helt nya instick på marknaden dyker upp så kommer det nästan alltid lite roliga citat från konkurrenter som satsat stora pengar på annan teknologi. Det hände med webben, det hände med iPhone och nu har det hänt med Teslas eldrivna lastbil. Den här gången är det Nils-Gunnar Vågstedt, chefsingenjör inom elektromobilitet på Scania som står för citatet som riskerar att bli en klassiker.