Filmrecension: Superhjältarna 2 –

Kulturbloggen - 22 Aug 18 kl. 17:10

Superhjältarna 2 Betyg 3 Svensk biopremiär 31 augusti 2018 Superhjältarna 2 är som väntat mycket snyggt gjord, med välgjorda animeringar och med komedi, spänning och drama och en del oväntade scener. Och ett stort plus: den som är filmens bov är inte född alltigenom ond utan det går att begripa personen, utan att vi för den delen håller med eller sympatiserar med vad hen gör. Ok, filmer om superhjältar måste ha mycket action i sig och de måste ha en lång rad av slagsmåls-scener. Det hör till genren, men jag kan bli lite trött på att konflikter mellan de goda och de onda alltid i Disneys/Pixars actionfilmer (nästan alltid i alla fall) måste lösas genom att den goda sidan slåss bättre. Fortsätt läs..

Ledaren för hjältarna från Telemark är död

Nyhetspressen - i förrgår: 17:32

Den kände norske krigshjälten Joachim Holmboe Rønneberg har avlidit, 99 år gammal. Han var ledare för en grupp motståndsmän som bidrog till att stoppa Nazityskland från att utveckla en atombomb..

Ledaren för krigshjältarna från Telemark är död

Nyhetspressen - i förrgår: 16:41

Trailer för andra säsongen av Marvels Runaways

Feber.se - 08 Oct 18 kl. 13:15

Superhjältebarn fajtas med sina monsterföräldrar Här kommer första trailern till andra säsongen av Marvels och Hulus superhjälteserie Runaways där vi får följa ett gäng med tonåringar med superkrafter. Säsong två ska tidsmässigt dra igång mer eller mindre direkt där första säsongen slutade. Tonåringarna fortsätter därefter sin kamp för att besegra sina onda föräldrar och deras Pride Squad.

Filmrecension: Högsta betyg till svenska filmen ”Goliat”

Nyhetspressen - 04 Oct 18 kl. 10:58

Eva af Geijerstam ger högsta betyg till ”Goliat”, Peter Grönlunds uppföljare till hyllande ”Tjuvheder”..

Filmrecension: Venom

Kulturbloggen - 03 Oct 18 kl. 17:21

Venom Betyg 3 Svensk biopremiär 5 oktober 2018 Regi Ruben Fleischer Det finns två olika slags superhjältefilmer. På ena sedan filmer där superhjälten räddar världen och hans största problem är att hålla sin identitet som hjälte hemlig för den tjej han är intresserad av. På andra sidan finns de superhjältar som Spindelmannen representerade när jag var liten och låg och läste serietidningar i tältet på campingsemestern på somrarna: superhjälten som har psykiska besvär och svårigheter med sin roll som superhjälte och att hantera sina krafter.

”Hon fick superhjältekraft”

Nyhetspressen - 09 Aug 18 kl. 05:00

Badkvällen hade kunnat sluta i tragedi men Elise Sjölund, 12, agerade snabbt och räddade Olga Irogoroste, 19, från att drunkna..

Här är hjältarna vid skärgårdsbranden

Nyhetspressen - 06 Aug 18 kl. 17:47

Gull-Britt tog hand om grannar i nöd, Ica-handlaren Erik bredde mackor hela kvällen och helikopterpiloten Kim släckte lågorna.Här är hjältarna på Björkö som ryckte ut när skärgårdsön stod i brand.– Det är underbart att kunna hjälpa till, säger Kim Friberg om den dramatiska räddningsinsatsen..

Hjältarna på E4:an

Nyhetspressen - 29 Jul 18 kl. 15:19

När två lösa hästar orsakade stopp i trafiken på E4:an vid Råneå agerade Greger Sundqvist och dottern Wilma Engström direkt..

Bokrecension: Om Bob Dylan av Sara Danius – ett vackert försvarstal

Om Bob Dylan Författare: Sara Danius Språk: Svenska Utgiven: 2018-08 Formgivare: Nina Ulmaja ISBN: 9789100177812 Förlag: Albert Bonniers Förlag Antal sidor: 104 Vikt: 153 gram Att Bob Dylan fick Nobelpriset i litteratur 2016 väckte både uppmärksamhet och starka känslor. En del tyckte det var på tiden att vår tids poeter uppmärksammades. Antikens poesi framfördes ju muntligt, ofta till ackompanjemang av en luta eller annat instrument.

Här är de Augustpris-nominerande böckerna

Kulturbloggen - Igår: 22:03

Från vänster, bakre raden: Karin Smirnoff, Sami Said. Främre raden: Björn Runeborg, Linnea Axelsson, Kenneth Wermele. Foto: Sören Andersson.

Stockholm Jazzfestival del II

Kulturbloggen - Igår: 20:49

Shai Maestro trio – foto Magnus Palmquist Stockholm Jazzfestival 12-21/10 2018 HORNCRAFT på Plugged Records (13/10) innebär klangrik musik med annorlunda sättning.  Nio personer trängs på scen under ledning av sparsmakade bleckblåsinstrumentalisten  Håkan Nyqvist. konceptet kan sägas vara brassensemble möter bopmusiker.

Teaterkritik: Kallskänken- Naket och humoristiskt om deltidsarbetarens tuffa kval

Kulturbloggen - Igår: 14:09

Foto: Maximilian Mellfors Kallskänken -poetisk kabaré om makt och mackor Premiär. 17 Oktober Av: Jenny Wrangborg Dramatisering: Birgitta Prejborn och Dan Turdén Regi: Dan Turdén Scenografi, kostym och visuellt koncept: Marie Abildgaard Moberg Dramaturg: Eva Sunmo Musik: Safoura Safavi Producent: jonas Diller Med: Johanna Lazcano, Alexander Ohakas, Kajsa Ekström och Jenny Wrangborg Vi har alla varit där. De omänskligt tidiga morgnarna, de dåliga arbetstiderna och de tunga, oergonomiska lyften.

Stjärnskottet Ella Mai till Sverige

Kulturbloggen - Igår: 10:57

Stjärnskottet Ella Mai som är aktuell med sitt debutalbum kommer till Sverige. Ett pressmeddelande: I mitten oktober släppte Ella Mai sitt självbetitlade debutalbum, producerat av DJ Mustard, som hyllats och beskrivits som “throwback R&B”. För att fira albumsläppet åker en av dagens mest spännande R&B-röster ut på turné i Europa och Nordamerika – där Stockholm och Berns blir ett stopp, den 22 januari.

Mark Knopfler till Stockholm och till Göteborg

Kulturbloggen - Igår: 10:53

Foto: Derek Hudson Mark Knopfler – en av vår tids mest älskade och framgångsrika artister och gitarrister – beger sig ut på världsturné med sitt band under 2019. Turnén ”Down The Road Wherever” startar i Barcelona nästa vår och når Sverige i mitten på juni där artisten gör två konserter. Den 11 juni uppträder Knopfler på Ericsson Globe i Stockholm och dagen därpå, den 12 juni, gör han en spelning på Scandinavium i Göteborg.

Prisaktuella duon Quarto presenterar sista delen i sin rep-serie på MDT

Kulturbloggen - Igår: 10:45

Anna af Sillén de Mesquita och Leandro Zappala – ropeSpace Den 24 – 25 oktober har konstnärsduon QUARTO urpremiär för sitt nya verk ropeSpace på scenen MDT i Stockholm. Förra veckan offentliggjordes nyheten att duon kommer tilldelas Konstnärsnämndens Birgit Cullberg-stipendium. Prisutdelningen kommer ske i samband med premiären på MDT.

Feydeaus pjäs Un fil à la patte från 1894 i ny tappning av Ellen Lamm på Dramaten

Kulturbloggen - Igår: 10:42

Rasmus Luthander och Maia Hansson Bergqvist. foto: Sören Vilks Feydeaus pjäs Un fil à la patte från 1894 har i Ellen Lamms bearbetning fått titeln Förlovningen. En klassisk fars som med svart humor och älskvärda karaktärer även fångar ett stort mänskligt allvar.

Flogging Molly till Stockholm och Göteborg

Kulturbloggen - Igår: 10:39

“Drunken Lullabies”, “If I ever leave this world alive” och “Devil’s Dance Floor” är tre av många hits från ett av världens mest energiska liveband. Det är fullt ös hela tiden när celtic punk-bandet Flogging Molly står på scen. I februari kommer de till Sverige för två konserter – 3 februari på Trädgår’n i Göteborg och 6 februari på Debaser Strand i Stockholm, berättar ett pressmeddelande: Har man sett Flogging Molly live innan så vet man vad vi pratar om när vi säger att det är ett av världens bästa och mest röjiga liveband som finns.

Teaterkritik: LasseMajas detektivbyrå på Dramaten – en medioker historia

Kulturbloggen - i förrgår: 14:36

LasseMaja och Hamletmysteriet Av: Jonna Nordenskiöld i samarbete med Martin Widmark Regi: Jonna Nordenskiöld Scenografi: Fridjon Rafnsson Kostym: Helena Willis Peruk och mask: Peter Westerberg, Linda Hyllengren Ljusdesign: Johan Sundén Urpremiär 20 oktober, Dramaten, Stora scenen Rekommenderas från 7 år. Uppsättningen åker ut på Sverigeturné hösten 2019 LasseMajas detektivbyrå är en barnboksserie skriven av Martin Widmark och illustrerad av Helena Willis. Böckerna riktar sig till barn i åldrarna 7-9 år och hittills har tjugosex böcker i serien givits ut.

Filmrecension: Suspiria

Kulturbloggen - 20 Oct 18 kl. 21:59

Suspiria Betyg 5 Svensk biopremiär: 23 november Regi Luca Guadagnino Manus David Kajganich I rollerna: Tilda Swinton, Dakota Johnson, Chloë Grace Moretz, Jessica Harper m fl En mystisk historia som är full av symboler och som kan göra en publik van vid enklare filmer besvikna eftersom filmens handling är komplicerad. Filmen handlar om en amerikansk dansare Susie (Dakota Johnson) som kommer till Berlin för att träffa några professionella dansutbildare år 1977 där hon också kan bo. En plats som är full av skrämmande rykten och historier om förlorade eller offrade dansare.

Filmrecension: Leave No Trace – ännu ett starkt drama av Debra Granik

Kulturbloggen - 20 Oct 18 kl. 21:36

Leave No Trace Betyg 4 Svensk biopremiär 26 oktober 2018 Regi Debra Granik Skådespelare: Ben Foster, Thomasin McKenzie, Jeffrey Rifflad m fl. Debra Granik som gjorde sådan succé med sin debutfilm Winter´s Bone är tillbaka med en lika stark film om människor i en del av USA som sällan visas i film. Också denna gång är det också fattiga människor vi kommer nära, men inte samma narkotika-stämplade white trash-miljö som i den mörka Winter´s Bone.

Filmrecension: Uppenbarelsen – en spännande resa in i själens och miraklernas rike

Kulturbloggen - 20 Oct 18 kl. 21:14

Uppenbarelsen Betyg 5 Svensk biopremiär 2 november 2018 Regi Xavier Giannoli En spännande resa in i själens och miraklernas rike. En film som tar greppet om mig och som sitter kvar inne i mig länge efteråt och som öppnar ögonen för en värld som finns och som många i det sekulariserade Sverige inte insett finns, inte särskilt långt bort. En välrenommerad journalist och fotograf, Jacques, har kommit hem efter en reportageresa i krigshärjat område där han närmaste vän och kollega dödats.

Filmrecension: Cold War – oändligt vacker tragedi

Kulturbloggen - 20 Oct 18 kl. 20:47

Cold War Betyg 3 Svensk biopremiär 16 november 2018 Regi Paweł Pawlikowski Originaltitel Zimna vojna Manus Pawel Pawlikowski och Janusz Głowacki I rollerna Joanna Kulig, Tomasz Kot, Borys Szyc, Agata Kulesza, Cédric Kahn, Jeanne Balibar Oscarsvinnaren Paweł Pawlikowski är tillbaka med en oändligt vacker film. Paweł Pawlikowskis drama Ida vann en Oscar för bästa utländska film. I år fick han regipriset i Cannes för Cold War, som är en tragisk berättelse om kärlek i efterkrigstidens Europa under kalla kriget.

Teaterkritik: Den inbillade sjuke på Maximteatern med Mikael Persbrandt och Petra Mede

Kulturbloggen - 20 Oct 18 kl. 11:17

Foto: Sören Vilks Den inbillade sjuke Av Molière Regi och bearbetning: Stefan Larsson Översättning: Sven-Åke Heed Konstnärligt Team: Scenografi/ljusdesign/rekvisita: Jens Sethzman Kostymdesign: Nina Sandström Mask och peruk: Nathalie Pujol Koreografi: Per-Magnus Andersson Musikbakgrund och film: David Nyström Molières Den inbillade sjuke har sattes för första gången upp 1673. Den är en komedi men med udd på saker i dåtida samhället som Molière ofta angrep i komedins format. När Maximteatern nu sätter upp den i regi av Stefan Larsson med Mikael Persbrandt i huvudrollen har en inte särskilt mycket samhällskritik i sig utan är mest ett underhållande tidsfördriv.