Filmrecension: En säsong i Frankrike – för neutral och berör inte

Kulturbloggen - 22 Aug 18 kl. 08:17

En säsong i Frankrike Betyg 2 Premiär 24 augusti 2018 Regi: Mahamat-Saleh Haroun Att vänta på asyl, att vänta på bostad och att vänta i kön hos Migrationsverket. Vad innebär det? Oro och hopplöshet blandat med vardagens glädjeämnen. Samtidigt som man väntar skall man försöka etablera sig i det nya landet och glömma minnena från hemlandet. Fortsätt läs..

Frankrike vill slopa engelska termen ”fake news”

Nyhetspressen - 05 Oct 18 kl. 04:27

Den välkända engelska termen fake news, falska nyheter, kan snart vara ett minne blott i Frankrike. Kommittén för berikande av franska språket (CELF) vill ersätta det engelska uttrycket med en gallisk motsvarighet för att motverka en anglisering av språket..

Filmrecension: Högsta betyg till svenska filmen ”Goliat”

Nyhetspressen - 04 Oct 18 kl. 10:58

Eva af Geijerstam ger högsta betyg till ”Goliat”, Peter Grönlunds uppföljare till hyllande ”Tjuvheder”..

Top Sweden Democrat shared 'Swedes are white' song

Nyhetspressen - 19 Aug 18 kl. 14:33

One of the anti-immigration Sweden Democrats’ party’s top municipal candidates in the coming election shared a song on Facebook with the chorus “Swedes are white and the country is ours”, Sweden’s Aftonbladet newspaper has reported..

IFK-seger i Frankrike: ”Svårt att värdera prestationen”

Nyhetspressen - 17 Aug 18 kl. 21:53

IFK Kristianstad inledde Frankrike-lägret med fyramålsseger mot nykomlingen Istres..

Våra tips till södra Frankrike – med reseappen Wowanders

Freedomtravel - 10 Aug 18 kl. 06:00

I samarbete med wowanders Vi har nu spenderat en vecka i södra Frankrike och upplevt allt från de fantastiska guldöarna vid Côte d’Azur till de dramatiska bergen och grottorna i Ardeche. Vi har också utforskat Cannes och hittat ett helt gäng fina och mysiga campingar med bra läge. Vi har helt enkelt flera intressanta tips […] Inlägget Våra tips till södra Frankrike – med reseappen Wowanders dök först upp på FREEDOMtravel - Reseblogg med massor av resmål och inspiration.

Med kanot i Ardeche i Frankrike – sagolik natur vid Pont d’Arc

Freedomtravel - 09 Aug 18 kl. 06:00

I området Ardeche i Frankrike möter man en helt makalös natur med en dramatisk kanjon, en lång flod med kristallklart vatten och intensivt gröna skogar. Här finns dessutom massor av djupa grottor, som i vissa fall ruvar på 36 000 år gamla målningar. Vi provade att glida fram i kanot på den långa floden och […] Inlägget Med kanot i Ardeche i Frankrike – sagolik natur vid Pont d’Arc dök först upp på FREEDOMtravel - Reseblogg med massor av resmål och inspiration.

Ön Port-Cros i Frankrike – nationalpark och Karibienkänsla

Freedomtravel - 06 Aug 18 kl. 06:00

Ön Port-Cros i Frankrike är en av de så kallade guldöarna vid Côte d’Azur. Ön påminner lite om Karibien med sin prunkande gröna växtlighet, sina vackra stränder och sina avslappnade barer där man dricker mojitos och lyssnar på skön musik. På ön Port-Cros i Frankrike Ön Port-Cros i Frankrike utgör tillsammans med Île du Levant och […] Inlägget Ön Port-Cros i Frankrike – nationalpark och Karibienkänsla dök först upp på FREEDOMtravel - Reseblogg med massor av resmål och inspiration.

Île du Levant i Frankrike – Europas enda naturistö

Freedomtravel - 05 Aug 18 kl. 06:00

Ön Île du Levant i Frankrike är Europas enda naturistö, och ett mycket speciellt ställe. Här är naturen vild och vacker och på många ställen tränger den in och tar över det människorna en gång byggt. Här hittar du paradisstränder för naturister, blommor i alla färger, mysiga små restauranger och dessutom ett livligt nattliv.

Rapport: Migrantbarn tvingas in i sexhandel för att få komma till Frankrike

Nyhetspressen - 29 Jul 18 kl. 09:09

Migrantbarn prostituerar sig för att kunna ta sig över från Italien till Frankrike på ett säkert sätt. Det hävdas i en rapport från internationella hjälporganisationen Rädda barnens italienska avdelning..

Bokrecension: Om Bob Dylan av Sara Danius – ett vackert försvarstal

Om Bob Dylan Författare: Sara Danius Språk: Svenska Utgiven: 2018-08 Formgivare: Nina Ulmaja ISBN: 9789100177812 Förlag: Albert Bonniers Förlag Antal sidor: 104 Vikt: 153 gram Att Bob Dylan fick Nobelpriset i litteratur 2016 väckte både uppmärksamhet och starka känslor. En del tyckte det var på tiden att vår tids poeter uppmärksammades. Antikens poesi framfördes ju muntligt, ofta till ackompanjemang av en luta eller annat instrument.

Här är de Augustpris-nominerande böckerna

Kulturbloggen - Igår: 22:03

Från vänster, bakre raden: Karin Smirnoff, Sami Said. Främre raden: Björn Runeborg, Linnea Axelsson, Kenneth Wermele. Foto: Sören Andersson.

Stockholm Jazzfestival del II

Kulturbloggen - Igår: 20:49

Shai Maestro trio – foto Magnus Palmquist Stockholm Jazzfestival 12-21/10 2018 HORNCRAFT på Plugged Records (13/10) innebär klangrik musik med annorlunda sättning.  Nio personer trängs på scen under ledning av sparsmakade bleckblåsinstrumentalisten  Håkan Nyqvist. konceptet kan sägas vara brassensemble möter bopmusiker.

Teaterkritik: Kallskänken- Naket och humoristiskt om deltidsarbetarens tuffa kval

Kulturbloggen - Igår: 14:09

Foto: Maximilian Mellfors Kallskänken -poetisk kabaré om makt och mackor Premiär. 17 Oktober Av: Jenny Wrangborg Dramatisering: Birgitta Prejborn och Dan Turdén Regi: Dan Turdén Scenografi, kostym och visuellt koncept: Marie Abildgaard Moberg Dramaturg: Eva Sunmo Musik: Safoura Safavi Producent: jonas Diller Med: Johanna Lazcano, Alexander Ohakas, Kajsa Ekström och Jenny Wrangborg Vi har alla varit där. De omänskligt tidiga morgnarna, de dåliga arbetstiderna och de tunga, oergonomiska lyften.

Stjärnskottet Ella Mai till Sverige

Kulturbloggen - Igår: 10:57

Stjärnskottet Ella Mai som är aktuell med sitt debutalbum kommer till Sverige. Ett pressmeddelande: I mitten oktober släppte Ella Mai sitt självbetitlade debutalbum, producerat av DJ Mustard, som hyllats och beskrivits som “throwback R&B”. För att fira albumsläppet åker en av dagens mest spännande R&B-röster ut på turné i Europa och Nordamerika – där Stockholm och Berns blir ett stopp, den 22 januari.

Mark Knopfler till Stockholm och till Göteborg

Kulturbloggen - Igår: 10:53

Foto: Derek Hudson Mark Knopfler – en av vår tids mest älskade och framgångsrika artister och gitarrister – beger sig ut på världsturné med sitt band under 2019. Turnén ”Down The Road Wherever” startar i Barcelona nästa vår och når Sverige i mitten på juni där artisten gör två konserter. Den 11 juni uppträder Knopfler på Ericsson Globe i Stockholm och dagen därpå, den 12 juni, gör han en spelning på Scandinavium i Göteborg.

Prisaktuella duon Quarto presenterar sista delen i sin rep-serie på MDT

Kulturbloggen - Igår: 10:45

Anna af Sillén de Mesquita och Leandro Zappala – ropeSpace Den 24 – 25 oktober har konstnärsduon QUARTO urpremiär för sitt nya verk ropeSpace på scenen MDT i Stockholm. Förra veckan offentliggjordes nyheten att duon kommer tilldelas Konstnärsnämndens Birgit Cullberg-stipendium. Prisutdelningen kommer ske i samband med premiären på MDT.

Feydeaus pjäs Un fil à la patte från 1894 i ny tappning av Ellen Lamm på Dramaten

Kulturbloggen - Igår: 10:42

Rasmus Luthander och Maia Hansson Bergqvist. foto: Sören Vilks Feydeaus pjäs Un fil à la patte från 1894 har i Ellen Lamms bearbetning fått titeln Förlovningen. En klassisk fars som med svart humor och älskvärda karaktärer även fångar ett stort mänskligt allvar.

Flogging Molly till Stockholm och Göteborg

Kulturbloggen - Igår: 10:39

“Drunken Lullabies”, “If I ever leave this world alive” och “Devil’s Dance Floor” är tre av många hits från ett av världens mest energiska liveband. Det är fullt ös hela tiden när celtic punk-bandet Flogging Molly står på scen. I februari kommer de till Sverige för två konserter – 3 februari på Trädgår’n i Göteborg och 6 februari på Debaser Strand i Stockholm, berättar ett pressmeddelande: Har man sett Flogging Molly live innan så vet man vad vi pratar om när vi säger att det är ett av världens bästa och mest röjiga liveband som finns.

Teaterkritik: LasseMajas detektivbyrå på Dramaten – en medioker historia

Kulturbloggen - i förrgår: 14:36

LasseMaja och Hamletmysteriet Av: Jonna Nordenskiöld i samarbete med Martin Widmark Regi: Jonna Nordenskiöld Scenografi: Fridjon Rafnsson Kostym: Helena Willis Peruk och mask: Peter Westerberg, Linda Hyllengren Ljusdesign: Johan Sundén Urpremiär 20 oktober, Dramaten, Stora scenen Rekommenderas från 7 år. Uppsättningen åker ut på Sverigeturné hösten 2019 LasseMajas detektivbyrå är en barnboksserie skriven av Martin Widmark och illustrerad av Helena Willis. Böckerna riktar sig till barn i åldrarna 7-9 år och hittills har tjugosex böcker i serien givits ut.

Filmrecension: Suspiria

Kulturbloggen - 20 Oct 18 kl. 21:59

Suspiria Betyg 5 Svensk biopremiär: 23 november Regi Luca Guadagnino Manus David Kajganich I rollerna: Tilda Swinton, Dakota Johnson, Chloë Grace Moretz, Jessica Harper m fl En mystisk historia som är full av symboler och som kan göra en publik van vid enklare filmer besvikna eftersom filmens handling är komplicerad. Filmen handlar om en amerikansk dansare Susie (Dakota Johnson) som kommer till Berlin för att träffa några professionella dansutbildare år 1977 där hon också kan bo. En plats som är full av skrämmande rykten och historier om förlorade eller offrade dansare.

Filmrecension: Leave No Trace – ännu ett starkt drama av Debra Granik

Kulturbloggen - 20 Oct 18 kl. 21:36

Leave No Trace Betyg 4 Svensk biopremiär 26 oktober 2018 Regi Debra Granik Skådespelare: Ben Foster, Thomasin McKenzie, Jeffrey Rifflad m fl. Debra Granik som gjorde sådan succé med sin debutfilm Winter´s Bone är tillbaka med en lika stark film om människor i en del av USA som sällan visas i film. Också denna gång är det också fattiga människor vi kommer nära, men inte samma narkotika-stämplade white trash-miljö som i den mörka Winter´s Bone.

Filmrecension: Uppenbarelsen – en spännande resa in i själens och miraklernas rike

Kulturbloggen - 20 Oct 18 kl. 21:14

Uppenbarelsen Betyg 5 Svensk biopremiär 2 november 2018 Regi Xavier Giannoli En spännande resa in i själens och miraklernas rike. En film som tar greppet om mig och som sitter kvar inne i mig länge efteråt och som öppnar ögonen för en värld som finns och som många i det sekulariserade Sverige inte insett finns, inte särskilt långt bort. En välrenommerad journalist och fotograf, Jacques, har kommit hem efter en reportageresa i krigshärjat område där han närmaste vän och kollega dödats.

Filmrecension: Cold War – oändligt vacker tragedi

Kulturbloggen - 20 Oct 18 kl. 20:47

Cold War Betyg 3 Svensk biopremiär 16 november 2018 Regi Paweł Pawlikowski Originaltitel Zimna vojna Manus Pawel Pawlikowski och Janusz Głowacki I rollerna Joanna Kulig, Tomasz Kot, Borys Szyc, Agata Kulesza, Cédric Kahn, Jeanne Balibar Oscarsvinnaren Paweł Pawlikowski är tillbaka med en oändligt vacker film. Paweł Pawlikowskis drama Ida vann en Oscar för bästa utländska film. I år fick han regipriset i Cannes för Cold War, som är en tragisk berättelse om kärlek i efterkrigstidens Europa under kalla kriget.

Teaterkritik: Den inbillade sjuke på Maximteatern med Mikael Persbrandt och Petra Mede

Kulturbloggen - 20 Oct 18 kl. 11:17

Foto: Sören Vilks Den inbillade sjuke Av Molière Regi och bearbetning: Stefan Larsson Översättning: Sven-Åke Heed Konstnärligt Team: Scenografi/ljusdesign/rekvisita: Jens Sethzman Kostymdesign: Nina Sandström Mask och peruk: Nathalie Pujol Koreografi: Per-Magnus Andersson Musikbakgrund och film: David Nyström Molières Den inbillade sjuke har sattes för första gången upp 1673. Den är en komedi men med udd på saker i dåtida samhället som Molière ofta angrep i komedins format. När Maximteatern nu sätter upp den i regi av Stefan Larsson med Mikael Persbrandt i huvudrollen har en inte särskilt mycket samhällskritik i sig utan är mest ett underhållande tidsfördriv.