Deprecated: mysql_connect(): The mysql extension is deprecated and will be removed in the future: use mysqli or PDO instead in /storage/content/07/113207/bloggpressen.se/public_html/settings.php on line 4 Filmrecension: Dune – en snygg scifi med hjärna och muskler - Bloggpressen.se

Filmrecension: Dune – en snygg scifi med hjärna och muskler

Kulturbloggen - 14 Sep 21 kl. 19:33

Dune Betyg 4 Svensk biopremiär 15 september 2021 Regi Denis Villeneuve I rollerna Timothée Chalamet, Zendaya, Stellan Skarsgård, Jason Momoa, Josh Brolin, Charlotte Rampling. Filmen är två timmar och 36 minuter. En snygg sciencefiction med hjärna och muskler av Oscarsnominerade Denis Villeneuve (”Arrival”, ”Blade runner 2049”). Filmen baseras på Frank Herberts bok med samma titel. Fortsätt läs..

En liten titt på Foundation

Feber.se - 20 Sep 21 kl. 15:30

Isaac Asimovs scifi-saga drar igång på fredag Snart har äntligen Apples tv-serie baserad Isaac Asimovs Foundation-böcker premiär och här kan ni kolla in ett inslag om den. I Foundation får vi följa historien om en forskare som försöker bevara det bästa av en galaktisk civilisation från det Galaktiska Imperiet som styr universum. Asimovs Foundation-böcker sägs ha inspirerat klassiska scifi-grejer som Star Wars så väl som bioaktuella Dune.

Victories Greater Than Death blir tv-serie

Feber.se - 15 Sep 21 kl. 18:00

Tonårstjej ska skydda universum Deadline rapporterar att Amazon planerar att göra tv-serie av Charlie Jane Anders scifi-roman "Victories Greater Than Death". Victories Greater Than Death handlar om tonårsflickan Tina Mains som i själva verket är en klon av en utomjordisk superhjälte. Klonens uppgift är att skydda en artefakt vilken gömts på jorden och som besitter en kraft som kan förstöra flera världar i universum.

George R.R. Martin skriver seriebok

Feber.se - 13 Aug 21 kl. 08:00

Det blir mera scifi-äventyr med Haviland Tuf Författaren George R.R. Martin skriver på sin blog att han är i full färd med att skriva en seriebok vilken han kommer att släppa tillsammans med illustratören Raya Golden.

This is DARC AGES

Bokbloggar - 05 Aug 21 kl. 23:08

”Long after our civilization has disappeared, a strange new age arises from the ruins… an age of adventure. This is DARC AGES. #scifi #books #literature #bookseries #postapocalyptic #postapocalypse #postapocalypticfiction #sciencefiction … [mer]” Läs hela inlägget » Via Bokbloggar.

Den nya trailern för Dune är här

Feber.se - 22 Jul 21 kl. 15:30

The spice expands consciousness. Precis som utlovat så släppte Warne Bros. i dag en helt ny trailer för Denis Villeneuves tolkning av science fiction-sagan Dune.

Kolla in trailern för Risen

Feber.se - 19 Jul 21 kl. 14:00

Utomjordinsk zombie-invasion Här kommer trailern till scifi-skräckisen Risen, en film som kanske kan tilltala alla som gillar utomjordingar och zombies. Filmen handlar om en utomjordisk invasion av jorden där de människor som faller offer för utomjordingarnas vapen inte förblir döda. Istället verkar de vakna upp som en slags zombieliknande varelser vilket innebär att de levande får bekämpa hot från två olika håll.

lokala semestertips – helgfråga

Bokbloggar - 08 Jul 21 kl. 17:32

”1. Vad läser du nu? 24,timmarskoden : hur tajming av mat, sömn och träning ger effekter på hjärna, immunförsvar och vikt av Satchin Panda.

Dune-premiären senareläggs

Feber.se - 26 Jun 21 kl. 12:00

Till den 22 oktober Warner Bros. har än en gång senarelagt premiärdatumet för Dune. Dock är det inte någon dramatisk försening då det nya datumet är den 22 oktober vilket är bara tre veckor efter tidigare premiärdatumet.

Alexander Skarsgård får roll i Infinity Pool

Feber.se - 24 Jun 21 kl. 19:20

Brandon Cronenberg kommande scifi-rulle Variety rapporterar att Alexander Skarsgård landat en av huvudrollerna i Brandon Cronenburgs kommande scifi-thriller Infinity Pool. Filmen kommer att handla om ett ungt par på semester som upptäcker att det kanske finns något som är lite mer spännande att pyssla med på resorten där de tänkt att tillbringa sin tid: "James and Em are young, rich, in love, and on vacation. Their all-inclusive resort boasts island tours and gleaming beaches.

The Dark Labs är Paramount+ första nordiska dramaproduktion

Feber.se - 23 Jun 21 kl. 19:40

Scifi-inspirerade kortfilmsserie ViacomCBS meddelade idag att man kommer att sända scifi-antologin The Dark Labs på streamingtjänsten Paramount+. Serien består av åtta kortfilmer och kommer att bli Paramount+ första nordiska dramaproduktion. Bakom serien står den svenska duon Karl Thyselius och Thobias Hoffmén.

Filmrecension: Earth: Muted – skrämmande om vart världen är på väg

Kulturbloggen - i förrgår: 18:50

Earth: Muted Betyg 4 Svensk biopremiär 24 september 2021 Av Mikael Kristersson, Åsa Ekman och Oscar Hedin Hetteberg Utan bin bär fruktträd ingen frukt. Världens bin står under ett stort hot. Filmen är inspelad i Kina där de vilda pollinerande insekterna försvunnit på grund av överanvändning av bekämpningsmedel i dalgång.

Filmrecension: Titane – spränger gränser på ett spekulativt sätt

Kulturbloggen - i förrgår: 12:09

Titane Betyg 1 Svensk premiär 8 oktober 2021 Regi Julia Ducournau Vilken j-a film , så känner jag när filmen är slut. Om jag inte visste att den har vunnit Guldpalmen i år skulle jag ha utbrast ”Värsta B-rullen i år. ”Men även med den vetskapen så tycker jag att filmen är ett mysterium.

Bokrecension: Olympia av Mons Kallentoft

Kulturbloggen - 22 Sep 21 kl. 14:21

Olympia Författare Mons Kallentoft Serie Zackserien (del 7) Antal sidor 391 Utgivningsdatum 2021-05-03 Förlag Bokförlaget Forum Medarbetare Timrén, Anders (form) ISBN 9789137156125 En lättläst, spännande och flyhänt deckare. Olympia är den sjunde boken i Zackserien som utspelar sig i en tuff Stockholmsmiljö. Har du läst de tidigare böckerna i serien vet du precis vad du har att vänta dig.

Recension av tv-serie: Midnight Mass – hade vunnit på att dra ned på övertydlighet och skräck

Kulturbloggen - 22 Sep 21 kl. 14:07

Midnight Mass Betyg 3 Premiär på Netflix 24 september 2021 Regi Mike Flanagan En fascinerande tv-serie av skaparen av skräckserien The Haunting of Hill House. Midnight Mass är en serie som tar upp de djupaste existentiella frågorna om liv och död, om evighet och tiden, om religion och andlighet. Detta gör serien bra men något övertydligt.

Spännande mångfald av uttryck från isländskt stjärnskott – Nostalgia Machine av Mikael Máni

Kulturbloggen - 22 Sep 21 kl. 02:25

Brynja Baldursdottir – artwork och design Mikael Máni Nostalgia Machine 4 Inspelad på Island Mixning och mastering: Chris Allen Producent: Matt Pierson Smekkleysa (SMJ) 59:20 Release: 6/8 2021 Denna cd har förmodligen sänts till mig tack vare utdelat beröm till gitarristen Máni Asmundsson, för medverkan på skiva med den i Sverige bosatta Stina Missnasti Augustsdottir. Nu är 26-åringen aktuell med andra albumet i eget namn. Han är uppväxt i en musikaktiv familj.

Storartat skådespeleri i galghumoristisk dystopi – Slutspel på Göteborgs Stadsteater

Kulturbloggen - 21 Sep 21 kl. 00:38

foto Ola Kjelbye Manus: Samuel Beckett Regi: Ronnie Hallgren Scenografi & kostymdesign: Alex Tarragüel Rubio Ljusdesign: Max Mitle Ljuddesign: Jesper Lindell Maskdesign: Ingela Collin I rollerna: Sven-Åke Gustavsson, Johan Karlberg, Johan Gry och Carina M Johansson Premiär på Studion Göteborgs Stadsteater 18/9 2021 Spelas till och med 23/10 Av Becketts dramatik har jag föga förvånande live sett I väntan på Godot. Dels på 80-talet under perioden som studerande i litteraturvetenskap (läste då också pjäsen), dels en minnesvärd uppsättning med Sven Wollter och Ivar Wiklander 2009. Vidare på Göteborgs Stadsteater recenserades monologen Lyckans dar för Ny Tid.

Teaterkritik: Maj på Dramaten – En jordnära pjäs efter Kristina Sandbergs romansvit om hemmafrun Maj

Kulturbloggen - 20 Sep 21 kl. 13:21

Foto: Sören Vilks Maj Efter Kristina Sandbergs romansvit Dramatisering Pia Gradvall och Magnus Lindman Regi Ellen Lamm Scenografi och kostym Rikke Juellund Ljus Torkel Blomkvist, Erik Berglund Peruk och Mask Sofia Ranow Boix-Vives, Nathalie Pujol Musik Matti Bye I rollerna Ellen Jelinek, Kicki Bramberg, Magnus Ehrner, Gunnel Fred, Rita Hjelm, Omid Khansari, Tanja Lorentzon, Hannes Meidal och Siham Shurafa’ Nypremiär 19 september 2021 på Lilla scenen på Dramaten När de här romanerna kom blev de älskade och lästa av många kvinnor. Kvinnor som minns och har levt liknande liv som hemmafruar, makar och mödrar. Men också många yngre som påverkas av idealen av perfekta hem, vällagade middagar och nybakade bullar.

Musikalisk och visuell inramning fångar sältan i belysande bearbetning – Kejsarn av Portugallien på Göteborgs Stadsteater

Kulturbloggen - 20 Sep 21 kl. 04:45

foto Jonas Kündig Efter Selma Lagerlöfs roman Regi och dramatisering: Pontus Stenshäll Scenografi och kostymdesign: Maja Kall Videodesign: Johannes Ferm Winkler Ljusdesign: Max Mitle Ljuddesign: Karin Bloch Jörgensen Mask: Gunnar Lundgren Kompositör: Simon Stensland Sånger (text & musik): Pontus Stenshäll Sångtexter/ dramaturg: Anna Berg Musiker: Anna Malmström, Boel Mogensen och Daniel Lemma Sång/ spelman: Daniel Lemma I rollerna: Fredrik Evers, Marie Delleskog, Eline Höyer, Johan Friberg, Emil Ljungestig, Victoria Olmarker, Johan Hafezi, Liv Greijer/ Sigrid Petersson. Premiär: 18/9 2021 Spelas till och med 30/10 på Göteborgs Stadsteater, stora scen När det ståtliga teaterhuset vid Götaplatsen återinvigdes skedde det med dubbla premiärer. Ursprungliga tanken var till och med att begå en trippel.

Filmrecension: Ett litet land – berättelse om kriget ur barnets perspektiv

Kulturbloggen - 19 Sep 21 kl. 15:42

Ett litet land Betyg 4 Svensk biopremiär: 24 september 2021 Regi Eric Barbier Medverkande: Jean-Paul Rouve, Isabelle Kabano, Djibril Vancoppenolle Ett berättelse om ett krig betraktat ur ett barns ögon. Vi får följa Gabriel som är tio då oroligheterna i de två afrikanska grannländerna Rwanda och Burundi ökade och blossade upp i ett förfärligt inbördeskrig där ländernas två folkslag, hutuer och tutsi, mördade varandra. Det kan tyckas som långt bort, en annan världens och för drygt trettio år sedan.

Teaterkritik: Cyrano de Bergerac på Stockholms stadsteater – blandade stilar och växande kvalitet

Kulturbloggen - 18 Sep 21 kl. 20:38

Foto: Carl Thorborg Cyrano de Bergerac Regi Alexander Mørk-Eidem Scenografi och kostym Jenny Ljungberg Ljus Tobias Hagström-Ståhl Ljud Kristian Oscarsson Regiassistent Catharina Allvin Dramaturg Sofia Fredén Rekvisitör Torulf Wetterrot Premiär på Kulturhuset Stockholms stadsteater, Stora scenen den 17 september 2021 Originalmanuset, med samma namn, grundar sig på en pjäs skriven i slutet av 1800-talet (Edmond Rostand), i ett försök att återinför grunderna för 1600-talets franska klassicism med undertoner, satir och rim. Därmed vet man i kvällens uppsättning, att det kommer att behöva tas en massa medvetna val kring hur föreställningen ska levereras. Blir det alexandrin?

Filmrecension: I väntan på Jan Myrdals död – ger många tankar

Kulturbloggen - 17 Sep 21 kl. 15:46

Lasse Diding & Jan Myrdal I väntan på Jan Myrdals död Betyg 4 Svensk biopremiär 1 oktober 2021 En dokumentär om de sista åren i livet för en av de mest kontroversiella svenska debattörerna och författarna, Jan Myrdal, och en skildring av åldrandet och en berättelse om flytten av hans välfyllda bibliotek för att bokskatten ska bevaras åt eftervärlden. Kan någon förhålla sig neutral till Jan Myrdal? Han var en förgrundsgestalt, en slags idol, för många på vänsterkanten under 1960-talet men när han senare vägrade inse vilka grymheter Pol Pot-diktaturen stod för tappade han en stor del av sina fans.

Debuterande trombonkvartett med nerv och solistiska utsvävningar – Unicorns First av Peter Dahlgren

Kulturbloggen - 17 Sep 21 kl. 15:11

foto Johannes Rubensson Peter Dahlgren Unicorns First 4 Inspelad i Studio Möllan 27-28/3 2021 Mixad av Peter Danemo Producerad av Peter Dahlgren och Johnny Åman Prophone 41:19 Releasedatum: 17/9 2021 Jazztrombonisten Peter Dahlgren är sexton är yngre än undertecknad. Ändå har han försörjt sig på sitt instrument, främst i storbandsmiljö, under tjugofem års tid. Efter tio år i Norrbotten Big Band har han återvänt till Köpenhamn, där han utnämnts till förstetrombonist.

Lyssna: Jonathan Johansson – Klipporna är fortfarande varma

Kulturbloggen - 17 Sep 21 kl. 09:25

Jonathan Johansson har släppt singeln Klipporna är fortfarande varma från kommande album. Klipporna är fortfarande varma blir Jonathans första singel från det kommande albumet Om vi får leva, etc, som har release våren 2022. Det kommande albumet går tillbaka till det rena popformatet och är inspelat med endast stråk och beats.

Lyssna: Thomas Stenström – Spring baby spring

Kulturbloggen - 17 Sep 21 kl. 09:19

Thomas Stenström har släppt albumet Spring baby spring. Thomas Stenström kommer vi att få se och höra en hel del från framöver. Nu har han släppt ett nytt studioalbum )Spring baby Sprin), han medverkar i kommande Så Mycket Bättre och ger sig ut på en i stort sett utsåld turne.

Lyssna: Roxane Elfasci – debutalbum Hommage á Debussy

Kulturbloggen - 17 Sep 21 kl. 09:06

Foto: Jean-Baptiste Millot Den klassiska gitarrvirtuosen och Youtube-sensationen Roxane Elfasci släppte sitt debutalbum Hommage á Debussy den 17 september 2021. Ett pressmeddelande berättar: Elfasci, gitarrvirtuosen som har en stark vilja att bemästra det omöjliga släppte under 2016 sin tolkning på kompositören Debussy’s mest välkända låt ‘Clair De Lune’. Stycket som är mästerligt arrangerat för gitarr av James Bishop-Edwards har nu över 7 miljoner visningar på Youtube med människor över hela världen som hyllar hennes framförande.